Friday, September 9, 2011

CIRI-CIRI AHLI SYURGA

Bismillahirrahmanirrahim

Kita bershukur kerna dapat merasa pelbagai nikmat dari Allah, nikmat hidup. Dan tiba masanya, suatu hari, kita akan pergi meninggalkan dunia. Sebagi orang beriman, kita kena faham dan yakin, pasti akan ditanya oleh Allah, bagaimana kita memanfaatkan umur yang Allah sudah bagi pada kita? Cukupkah sudah amal kita? Bagaimana untuk mendapat syurga dan menghindar dari neraka bila tiba akhirat nanti? Hanya Allah saja tahulah siapa yang layak untuk masuk shurga, bukanlah hak kita untuk menghakimi, walaupun amalan zahirnya menjanjikan shurga. Banyak contoh-contoh telah disebut di zaman Rasulullah saw.

Firman Allah: Sesungguhnya barangsiapa yang akan kembali pada Allah, dalam keadaan melanggar hukum, maka untuknya neraka jahanam, iaitu mati pun tidak, hidup pun tidak (sungguh menakutkan azab neraka, terus menerus di azab). Dan barangsiapa yang kembali pada Tuhannya, dalam keadaan beriman, dan ia telah melaksanakan amal-amal soleh, maka orang-orang ini, untuk mereka darjat dan martabat yang tinggi dan mulia disisi Allah. Iaitu syurga-syurga yang mengalir sungai, dan kekal mereka didalamnya, dan itulah balasan bagi mereka yang mensucikan diri.

Firman Allah: Telah berjaya lah orang-orang yang beriman. Itu janji Allah! Sungguh Allah tidak memungkiri janji.

Ciri-ciri Ahli syurga

1. Orang-orang yang beriman, iaitu dalam solat, mereka khushuk. Khusyuk bermakna, hati dan jiwa mereka hanya tertumpu kepada Allah, bukan pada dunia. Juga bermakna, bila solat merasa keagungan Allah, dan merasa rendahnya diri. Dan juga, khushuk bermakna solat sungguh-sungguh. Maka, tengoklah pada diri. Khusyuk kah kita? Dimana hati dan fikiran kita dikala kita sebut "Allahu Akhbar"? Ingat, kita ni tak punya apa-apa. Kalaulah kita antara yang kaya, apalah kekayaan kita dibandingkan dengan kekayaan Allah? Kalaulah kita orang yang berpangkat tinggi, apalah makna pangkat itu bila dibandingkan dengan tingginya pangkat dan darjat Allah? Kekayaan dan pangkat itu adalah hak Allah, bukan hak kita. Ingatlah, solat itu amat penting dalam kehidupan kita, jangan ambil ringan. Solat memainkan peranan dalam diri kita. Firman Allah: Solat itu mencegah dari kekejian dan kemungkaran. Sebab itu, solat diletak tempat pertama. Kalau solat dijaga, InshaAllah, perkara lain akan turut dijaga tanpa masalah. Solat itu seperti software dalam diri kita. Kalau tidak di upgrade, akan jadi masalah satu hari. Jadi, bila sudah solat, tolak tepi hal-hal dunia. Tumpu sepenuh perhatian kepada Allah. Ada orang, makin solat,makin sombong, makin megah. Rasulullah bersabda: Orang yang ada perasaan sombong walau sekecil biji sawi, akan masuk neraka.

2. Mereka yang berpaling dari perkara sia-sia (perkara lara), apalagi perkara-perkara dosa. Maknanya, jangan suka buang masa. Dua nikmat yang ramai orang kerugian, waktu sihat dan waktu lapang.

3. Dan mereka yang melaksanakan dan menunaikan zakat. Orang-orang yang bertakwa adalah orang yang berlumba-lumba melakukan amal jariah, bersedekah, wakaf dll. Orang yang membayar zakat, akan mengajar supaya tidak cintakan dunia. Cinta dunia akan membuatkan hati lemah. Hadis Nabi: Tak lama lagi, sampai satu masa, kamu akan dikeroyok oleh bangsa dan umat yang lain. Diketika itu, kamu akan ramai bagai berbuih-buih di lautan. Umat Islam di akhir zaman, bukan sebab kita sikit, tetapi kerna kita banyak tapi lemah. Semuannya berpunca daripada cinta dunia, dan benci nak mati. Sebab itu, jangan sampai terbit dihati, cintakan dunia. Jangan sampai harta itu bermaharajalela dalam hidup kita. Banyak harta, Alhamdulillah, tapi jangan sampai disemat dalam hati.

4. Mereka yang memelihara alat-alat kemaluan mereka, kecuali yang dihalalkan oleh syarak. Ujian nafsu dan shahwat perlu dijaga. Sebab itu dalam Islam, Allah sudah kata, jangan kamu dekat pun dengan zina. Allah tak kata, jangan berzina. Nabi pun sudah kata, kalau berdua, pasti ada yang ketiga, iaitu shaitan. Berkaitan dengan berpegang tangan dengan yang bukan mahram, kalaulah kepala kami dicucuk dengan besi panas, itu lebih baik daripada memegang kulit yang bukan halal untuk kita. Haram adalah haram. Kita lupa pasal barakah. Ingat, barakah amat penting. Allah beri barakah pada yang mereka yang taat kepada Allah.

5. Firman Allah: Mereka yang menjaga dan memelihara dua perkara, amanah dan janji mereka. Amanah harta, amanah orang, semuannya. Ciri-ciri orang yang munafik, bila cakap, ia berbohong; bila janji ia mungkir; dan bila diberi amanah, ia khianati. Sesungguhnya orang yang munafik, akan dimasukkan dalam neraka. Cuba ingat semula, adakah amanah atau janji yang belum kita tunaikan? Sampaikan Nabi kata, apabila anak kamu menangis, dan kamu pujuk dengan sebutir kurma, maka tidak kamu tunaikan, maka akan dicop dalam hati, sebagai orang yang munafiq. Begitu sekali pentingnya janji. Nauzubillah. Hubungan dengan Allah, kena jaga. Begitu juga hubungan sesama manusia juga amat penting. Kena jaga.

6. Mereka yang memelihara solat-solat mereka. Jangan tinggalkan solat, walau dalam apa keadaan sekalipun. Jangan ada annual leave, melainkan yang menurut syarak. Bukannya berdasarkan mood, misalnya. Jangan ada excuse untuk meninggalkan solat. Dan kepentingan solat ini dapat dilihat apabila perkara pertama yang akan dihisab di akhirat nanti adalah solat. Wallahu'aklam bisawabb~~

Wasalam


No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...